۲۷ تیپ شخصیتی در کار: تفاوتهای کلیدی زیرتیپهای انیاگرام که باید بدانید

- آیا میدانستید هر کدام از ۹ تیپ اصلی انیاگرام، خود به سه نسخه متفاوت و متمایز تقسیم میشوند؟
- زیرتیپ های انیاگرام چه نقشی در تعیین رفتار، اولویتها و نقاط کور ما در محیط کار دارند؟
- چرا دو نفر با تیپ شخصیتی یکسان (مثلاً تیپ ۸) میتوانند در عمل رفتارهای کاملاً متفاوتی از خود نشان دهند؟
- چگونه با شناخت دقیق زیرتیپ شخصیتی خود و همکارانمان، میتوانیم به ارتباطات مؤثرتر و بهرهوری بالاتری دست پیدا کنیم؟
در این مقاله جامع، به تمام این سوالات کلیدی پاسخ خواهیم داد. بسیاری از افراد با ۹ تیپ اصلی انیاگرام آشنا هستند، اما قدرت واقعی این سیستم زمانی آشکار میشود که لایهای عمیقتر را بشکافیم و به دنیای زیرتیپ های انیاگرام قدم بگذاریم. این ۲۷ تیپ شخصیتی که از ترکیب ۹ تیپ اصلی با سه غریزه بنیادین انسانی (حفظ خود، اجتماعی و یکبهیک) به وجود میآیند، نقشه راهی دقیق برای درک تفاوتهای ظریف اما حیاتی در شخصیت افراد، بهویژه در محیط حرفهای و کاری، فراهم میکنند. با ما همراه باشید تا این تفاوتهای کلیدی را کشف کرده و درک خود از شخصیتشناسی را متحول کنید.
فهرست مطالب
Toggleزیرتیپ های انیاگرام: آشنایی با سه غریزه اصلی
اساس درک ۲۷ تیپ شخصیتی، شناخت سه غریزه اصلی است که در وجود همه ما حضور دارند. این غرایز، فیلترهایی هستند که انرژی و تمرکز تیپ اصلی انیاگرام ما را به سمت و سوی خاصی هدایت میکنند. گرچه هر سه غریزه در ما فعال هستند، اما یکی از آنها همواره غریزه غالب است و به شکل ناخودآگاه، اولویتها، نگرانیها و رفتارهای ما را شکل میدهد. این سه غریزه عبارتند از:
- غریزه حفظ خود (Self-Preservation – SP): تمرکز این غریزه بر بقا، امنیت، سلامت و رفاه مادی است. افرادی با این غریزه غالب، نگران مسائلی مانند مسکن، غذا، وضعیت مالی و سلامت جسمی خود هستند. آنها در محیط کار به دنبال ثبات، پیشبینیپذیری و منابع کافی هستند.
- غریزه اجتماعی (Social – SO): این غریزه بر تعلق، ارتباط با گروه و جایگاه اجتماعی متمرکز است. افراد با غریزه اجتماعی غالب، به دنبال ایفای نقش در گروهها، همکاری و درک دینامیکهای اجتماعی هستند. آنها در محیط کار به کار تیمی، اهداف مشترک و شناخته شدن در جمع اهمیت میدهند.
- غریزه یک به یک (One-to-One / Sexual – SX): تمرکز این غریزه بر ایجاد ارتباطات عمیق، صمیمیت، شور و اشتیاق است. این غریزه لزوماً جنسی نیست، بلکه به دنبال شدت و انرژی در روابط فردی است. در محیط کار، این افراد به دنبال ارتباط نزدیک با افراد کلیدی، پروژههای هیجانانگیز و تأثیرگذاری مستقیم هستند.
ترکیب هر یک از ۹ تیپ با این سه غریزه، ۲۷ پروفایل شخصیتی منحصربهفرد را میسازد که در ادامه به تفصیل آنها را بررسی میکنیم.
غریزه حفظ خود (SP): تمرکز بر بقا و امنیت
افرادی که غریزه غالب آنها حفظ خود است، انرژی تیپ شخصیتیشان را صرف ایجاد امنیت و ثبات برای خود میکنند. آنها اغلب افرادی عملگرا، مسئولیتپذیر و محتاط هستند.
تیپ ۱ با غریزه حفظ خود (SP): نگرانی
این زیرتیپ، کمالگرایی تیپ یک را به سمت خود معطوف میکند. آنها به شدت نگران درست انجام دادن کارها برای اطمینان از امنیت و بقای خود هستند. این افراد بسیار مسئولیتپذیر، سختکوش و مضطرب هستند. در محیط کار، آنها کارمندانی قابل اعتماد هستند که همیشه کار را با بالاترین استاندارد ممکن انجام میدهند، اما ممکن است بیش از حد نگران اشتباهات باشند و در تفویض اختیار مشکل داشته باشند.
تیپ ۲ با غریزه حفظ خود (SP): امتیاز
این زیرتیپ از تیپ دو، کمتر به چشم میآید. آنها میل به کمک کردن را به شکلی کودکانه و برای به دست آوردن امتیاز و امنیت ابراز میکنند. آنها جذاب و دوستداشتنی هستند اما در بیان نیازهای خود تردید دارند. در محیط کار، ممکن است در ازای خدمات خود، انتظار حمایت و مراقبت داشته باشند و اگر این انتظارات برآورده نشود، سرخورده میشوند.
تیپ ۳ با غریزه حفظ خود (SP): امنیت
این افراد موفقیت را با امنیت مادی و شغلی برابر میدانند. آنها سختکوشترین زیرتیپ انیاگرام هستند و تمام انرژی خود را صرف کارآمد بودن و تضمین موقعیت خود میکنند. برخلاف دیگر تیپهای سه، کمتر به تصویر و شهرت اهمیت میدهند و بیشتر بر کسب نتایج ملموس برای تضمین آینده خود تمرکز دارند.
تیپ ۴ با غریزه حفظ خود (SP): سرسختی
این زیرتیپ، احساسات عمیق تیپ چهار را درونی کرده و در ظاهر فردی سرسخت و مستقل به نظر میرسد. آنها برای تحمل رنج و سختیها به خود متکی هستند و کمتر احساسات خود را بروز میدهند. در محیط کار، خلاق و منضبط هستند اما ممکن است در کار گروهی و به اشتراک گذاشتن ایدههایشان با دیگران مقاومت کنند.
تیپ ۵ با غریزه حفظ خود (SP): قلعه
این افراد میل به دانشاندوزی تیپ پنج را برای ساختن یک “قلعه” امن به کار میگیرند. آنها به شدت به حریم خصوصی خود اهمیت میدهند و مرزهای مشخصی بین خود و دیگران ایجاد میکنند. در محیط کار، تحلیلگرانی فوقالعاده هستند که میتوانند در تنهایی روی مسائل پیچیده کار کنند، اما ممکن است از جلسات و تعاملات اجتماعی زیاد اجتناب کنند.
تیپ ۶ با غریزه حفظ خود (SP): صمیمیت
برخلاف تیپ شش اجتماعی که به دنبال ایدئولوژی است، این زیرتیپ به دنبال ایجاد اتحاد و صمیمیت با افراد قابل اعتماد برای کاهش اضطراب خود است. آنها افرادی گرم، دوستانه و وفادار هستند. در محیط کار، به دنبال روابط نزدیک با همکاران و مدیران خود هستند تا احساس امنیت کنند و در تیمهای کوچک و حامی، بهترین عملکرد را دارند.
تیپ ۷ با غریزه حفظ خود (SP): خانواده
این افراد خوشبینی تیپ هفت را برای ساختن یک “خانواده” یا شبکه حمایتی به کار میگیرند. آنها افرادی عملگرا هستند که از فرصتها برای تضمین رفاه خود و نزدیکانشان استفاده میکنند. در محیط کار، شبکهسازان ماهری هستند و میتوانند با ایجاد روابط استراتژیک، منابع لازم برای تیم را فراهم کنند.
تیپ ۸ با غریزه حفظ خود (SP): رضایت
این زیرتیپ، قدرتمندترین و قاطعترین فرد در میان تیپهای هشت است. آنها کنترلگری خود را صرفاً برای تأمین نیازهای اولیه و بقا به کار میگیرند. آنها افرادی عملگرا، رک و بیحاشیه هستند که به سرعت میتوانند تشخیص دهند برای رسیدن به هدف چه چیزی لازم است. در محیط کار، مذاکرهکنندگانی سرسخت و مدیرانی کارآمد هستند که بر نتیجه نهایی تمرکز دارند.
تیپ ۹ با غریزه حفظ خود (SP): اشتها
این افراد میل به آرامش تیپ نه را با فعالیتهای فیزیکی و روزمره مانند غذا خوردن، خوابیدن یا سرگرمیهای روتین ارضا میکنند. آنها افرادی آرام، عملگرا و به شدت پایبند به عادتهای خود هستند. در محیط کار، کارمندانی صبور و باثبات هستند که در محیطهای آرام و بدون تنش، بهترین عملکرد را دارند، اما ممکن است در برابر تغییر مقاومت کنند.
غریزه اجتماعی (SO): تمرکز بر تعلق و گروه
افرادی با غریزه اجتماعی غالب، انرژی تیپ خود را صرف درک و مدیریت روابط در گروهها میکنند. آنها به جایگاه خود در جمع، همکاری و اهداف مشترک اهمیت میدهند.
تیپ ۱ با غریزه اجتماعی (SO): عدم سازگاری
این زیرتیپ، کمالگرایی خود را به جامعه و سیستمها معطوف میکند. آنها به دنبال اصلاح جهان و ایجاد سیستمی بینقص هستند. این افراد اغلب به عنوان “معلم” یا “مصلح” دیده میشوند که استانداردهای بالایی برای خود و دیگران دارند. در محیط کار، آنها میتوانند رهبرانی الهامبخش برای تغییر باشند، اما ممکن است به دلیل انعطافناپذیری، دیگران را از خود برانند.
تیپ ۲ با غریزه اجتماعی (SO): جاهطلبی
این افراد از کمک به افراد مهم و گروههای تأثیرگذار، احساس قدرت و ارزشمندی میکنند. آنها استراتژیستهای اجتماعی ماهری هستند که میدانند چگونه در مرکز توجه قرار گیرند و شبکهای از متحدان قدرتمند بسازند. در محیط کار، رهبرانی کاریزماتیک و تأثیرگذار هستند که میتوانند افراد را برای یک هدف مشترک بسیج کنند.
تیپ ۳ با غریزه اجتماعی (SO): اعتبار
این زیرتیپ به شدت نگران تصویر و اعتبار اجتماعی خود است. آنها میخواهند در چشم دیگران موفق و تحسینبرانگیز به نظر برسند. موفقیت برای آنها به معنای داشتن جایگاه اجتماعی بالا و مورد تأیید بودن توسط گروه است. در محیط کار، آنها در بازاریابی، فروش و هر نقشی که نیاز به ارائه یک تصویر بینقص دارد، میدرخشند.
تیپ ۴ با غریزه اجتماعی (SO): شرم
این افراد احساس نقص و متفاوت بودن خود را در مقایسه با دیگران تجربه میکنند. آنها به شدت از طرد شدن توسط گروه میترسند و همزمان احساس میکنند که با دیگران فرق دارند. در محیط کار، ممکن است احساسات خود را بیش از حد ابراز کنند و به دنبال تأیید و درک عمیق از سوی همکاران خود باشند.
تیپ ۵ با غریزه اجتماعی (SO): توتم
این زیرتیپ برخلاف تیپ پنج حفظ خود، به دنبال ارتباط با گروهها یا افرادی است که دارای دانش تخصصی و سطح بالا هستند. آنها به جای انباشت دانش برای خود، به دنبال یافتن معنا و جایگاه در میان نخبگان فکری هستند. در محیط کار، آنها به تیمهای تحقیقاتی یا گروههای متخصص علاقهمندند و از به اشتراک گذاشتن دانش با افراد خاص لذت میبرند.
تیپ ۶ با غریزه اجتماعی (SO): وظیفه
این افراد اضطراب خود را با پیروی از قوانین، ایدئولوژیها و مقامات مدیریت میکنند. آنها به شدت به وظیفه و تعهد به گروه پایبند هستند و به دنبال قطعیت و راهنمایی از یک منبع خارجی میگردند. در محیط کار، کارمندانی وفادار و قابل اعتماد هستند که در محیطهای ساختاریافته و با قوانین مشخص، بهترین عملکرد را دارند.
تیپ ۷ با غریزه اجتماعی (SO): فداکاری
این زیرتیپ، خوشبینی و اشتیاق خود را در راه خدمت به یک هدف بزرگتر یا گروه به کار میگیرد. آنها از لذتهای شخصی خود برای کمک به دیگران چشمپوشی میکنند و تصویری از یک فرد فداکار و از خود گذشته ارائه میدهند. در محیط کار، آنها میتوانند الهامبخش تیم باشند، اما باید مراقب باشند که نیازهای خود را به طور کامل نادیده نگیرند.
تیپ ۸ با غریزه اجتماعی (SO): همبستگی
این افراد از قدرت خود برای محافظت از دوستان، ضعیفان و گروه خود استفاده میکنند. آنها در برابر بیعدالتی نسبت به “افراد خودی” به شدت واکنش نشان میدهند و رهبرانی حامی و وفادار هستند. در محیط کار، آنها برای تیم خود میجنگند و محیطی امن برای اعضا فراهم میکنند، اما ممکن است در برابر افراد یا گروههای بیرونی، حالت تدافعی داشته باشند.
تیپ ۹ با غریزه اجتماعی (SO): مشارکت
این زیرتیپ شادترین و اجتماعیترین تیپ نه است. آنها برای حفظ هماهنگی گروه، نیازهای خود را نادیده میگیرند و سخت تلاش میکنند تا همه احساس خوبی داشته باشند. در محیط کار، میانجیهای فوقالعادهای هستند و به عنوان چسب تیم عمل میکنند، اما ممکن است در تصمیمگیریهای قاطع و بیان نظرات مخالف خود مشکل داشته باشند.
غریزه یک به یک (SX): تمرکز بر ارتباطات عمیق و شدت
افراد با این غریزه غالب، انرژی تیپ خود را صرف ایجاد ارتباطات نزدیک، شدید و پرشور میکنند. آنها به دنبال تأثیرگذاری عمیق بر افراد کلیدی و تجربههای هیجانانگیز هستند.
تیپ ۱ با غریزه یک به یک (SX): غیرت
این زیرتیپ، انرژی اصلاحگرایانه خود را بر روی افراد دیگر متمرکز میکند. آنها به شدت به دنبال “بهبود” و “کامل کردن” شریک یا افراد نزدیک خود هستند. این افراد اشتیاق و شدت زیادی دارند. در محیط کار، میتوانند مربیان یا مدیرانی پرشور باشند که کارمندان خود را به چالش میکشند، اما باید مراقب باشند که رویکردشان بیش از حد انتقادی و کنترلگرانه نباشد.
تیپ ۲ با غریزه یک به یک (SX): اغواگری
این زیرتیپ کلاسیک تیپ دو است. آنها از جذابیت و اغواگری برای ایجاد ارتباطی قوی و انحصاری با افراد مورد نظر خود استفاده میکنند. آنها به دنبال دوست داشته شدن و مورد نیاز بودن در یک رابطه نزدیک هستند. در محیط کار، در برقراری ارتباطات فردی و متقاعد کردن دیگران بسیار ماهر هستند.
تیپ ۳ با غریزه یک به یک (SX): کاریزما
این افراد موفقیت را با جذاب بودن و مطلوب بودن برای دیگران تعریف میکنند. آنها به شدت بر روی تصویر خود کار میکنند تا دیگران را مجذوب خود کرده و از این طریق به اهدافشان برسند. در محیط کار، رهبرانی کاریزماتیک، فروشندگانی موفق و سخنرانانی الهامبخش هستند که میتوانند دیگران را با انرژی و اشتیاق خود همراه کنند.
تیپ ۴ با غریزه یک به یک (SX): رقابت
این زیرتیپ، احساسات شدید تیپ چهار را به شکلی رقابتجویانه و پرخاشگرانه بروز میدهد. آنها میخواهند بهترین باشند و از طریق برنده شدن بر رنج خود غلبه کنند. آنها اغلب دیگران را وادار به رنج کشیدن میکنند تا خودشان کمتر احساس نقص کنند. در محیط کار، افرادی پرانرژی و جاهطلب هستند، اما ممکن است برای رسیدن به اهدافشان، بیش از حد رقابتی و بیملاحظه عمل کنند.
تیپ ۵ با غریزه یک به یک (SX): اعتماد
این افراد به دنبال یافتن یک نفر هستند که بتوانند به طور کامل به او اعتماد کرده و دنیای درونی و دانش خود را با او به اشتراک بگذارند. آنها مرزهای خود را برای این فرد خاص برمیدارند و به دنبال یک ارتباط ایدهآل و کامل هستند. در محیط کار، اگر به مدیر یا همکار خود اعتماد کامل کنند، میتوانند بسیار وفادار و خلاق باشند.
تیپ ۶ با غریزه یک به یک (SX): قدرت/زیبایی
این زیرتیپ که به آن “ضدترس” نیز میگویند، با ترس خود از طریق به چالش کشیدن آن روبرو میشود. آنها به دنبال قدرت (مردانه) یا زیبایی و جذابیت (زنانه) برای غلبه بر احساس ناامنی هستند. در محیط کار، افرادی قاطع و شجاع هستند که از ریسک کردن و به چالش کشیدن وضعیت موجود نمیترسند، اما ممکن است بیش از حد واکنشپذیر و تهاجمی باشند.
تیپ ۷ با غریزه یک به یک (SX): خیالپردازی
این افراد به دنبال شور و هیجان در دنیای خیال و ایدهها هستند. آنها به راحتی از واقعیت خسته شده و به سمت احتمالات جذاب و ایدهآلها کشیده میشوند. آنها بسیار خوشبین و خلاق هستند. در محیط کار، در اتاقهای فکر و نقشهایی که نیاز به ایدهپردازی و نگاه به آینده دارد، میدرخشند، اما ممکن است در به پایان رساندن کارها و مواجهه با واقعیتهای خستهکننده مشکل داشته باشند.
تیپ ۸ با غریزه یک به یک (SX): تملک
این زیرتیپ، شور و کنترلگری تیپ هشت را به سمت روابط و افراد معطوف میکند. آنها به شدت به دنبال تسلط و تملک بر افراد و موقعیتهای مورد علاقه خود هستند. آنها بسیار کاریزماتیک، پرشور و سرکش هستند. در محیط کار، رهبرانی الهامبخش اما سلطهجو هستند که میتوانند دیگران را با انرژی خود همراه کنند، اما ممکن است مرزهای دیگران را نادیده بگیرند.
تیپ ۹ با غریزه یک به یک (SX): همآمیزی
این افراد به دنبال حل شدن و یکی شدن با فردی دیگر هستند تا احساس کامل بودن کنند. آنها به راحتی با اولویتها، علایق و انرژی فرد مقابل خود همرنگ میشوند و ممکن است هویت خود را در این فرآیند گم کنند. در محیط کار، همکارانی بسیار حمایتگر و سازگار هستند، اما باید مراقب باشند که نظرات و نیازهای خود را فدای دیگران نکنند.
چگونه از شناخت زیرتیپها در محیط کار استفاده کنیم؟
درک زیرتیپ های انیاگرام یک ابزار قدرتمند برای توسعه فردی و تیمی است. با شناخت زیرتیپ غالب خود، میتوانید:
- نقاط کور خود را بشناسید: هر زیرتیپ، تمرکز ما را به یک حوزه خاص معطوف کرده و دو حوزه دیگر را نادیده میگیرد. شناخت این الگو به شما کمک میکند تا تعادل بیشتری در زندگی حرفهای خود ایجاد کنید.
- مسیر شغلی مناسبتری انتخاب کنید: درک اینکه چه نوع محیط و چه نوع وظایفی با غریزه غالب شما هماهنگ است، میتواند به رضایت شغلی بالاتر منجر شود.
- ارتباطات خود را بهبود ببخشید: با درک زیرتیپ همکاران، مدیر و اعضای تیم خود، میتوانید انگیزهها و نگرانیهای آنها را بهتر درک کرده و ارتباط مؤثرتری با آنها برقرار کنید. برای مثال، یک مدیر با زیرتیپ حفظ خود (SP) به آمار و ارقام و ثبات اهمیت میدهد، در حالی که یک مدیر اجتماعی (SO) به روحیه تیم و اهداف مشترک توجه بیشتری دارد.
در نهایت، به یاد داشته باشید که انیاگرام ابزاری برای برچسب زدن به افراد نیست، بلکه مسیری برای افزایش خودآگاهی، همدلی و رشد است. با کاوش در دنیای پیچیده و شگفتانگیز زیرتیپ های انیاگرام، میتوانید قفل پتانسیلهای نهفته خود و تیمتان را باز کنید.
این پست چقدر برای شما مفید بود؟
برای امتیاز دادن روی ستارهها کلیک کنید!
امتیاز میانگین 4.9 / 5. تعداد رایها: 262
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهد.
درباره حسام الدین عالمیان
از روزی که اولین سایت انگلیسی خودم رو راه اندازی کردم حدود 5 سالی میگذره. البته من 15 ساله که وب سایت های مختلف و کسب و کارهای آنلاین زیادی رو هم راه اندازی کرده بودم و هنوز هم ادارشون میکنم. تو این مدت یک نفره همه کارهای سایت رو انجام می دادم. اونم سایت انگلیسی با مخاطب و بازدیدکننده از سرتاسر دنیا.اینکه محتوا تولید کنم، اینکه روی سئو سایت کار کنم، اینکه امنیت سایت رو بالا ببرم و جلوی هکرها و خرابکارها رو بگیرم. اینکه درآمد دلاری رو نقدش کنم و به راه های افزایش درآمد فکر کنم.نتیجش این شد که تونستم به بازدیدکننده بالایی روی سایت برسم. روزی نزدیک 70هزار بازدیدکننده از گوگل. و تونستم جیزی که همیشه آرزوش رو داشتم، یک سایت انگلیسی با بازدیدکننده بالا از سرتاسر دنیا.
نوشته های بیشتر از حسام الدین عالمیان
دیدگاهتان را بنویسید